lördag 1 maj 2010

Några bilder från la Mano - del 2

Två inlägg nedåt finns en del bilder från det årliga spanienmötet vid la Mano i Stockholm, det som kan kallas "ekumeniskt" eftersom nästan alla som kallar sig vänster dyker upp där. Här är bildsvep nummer två. En del intressanta saker har ramlat bort, som monumentet själv, Vänsterns blåsorkester, fanborgen och annat, men det kan väl någon annan fixa på sin blogg?

Att det är mycket av syndikalister och anarkister på bilderna hänger på att de helt enkelt är "bildmässiga" och är bra på att tota ihop banderoller och plakat som sticker ut.



Det gula posthornet - en symbol som var verklighet för trehundra år sedan!



Detta är en moralisk positionsbestämning!



Shout out loud, så att säga!

De där flaggorna såg konstiga ut och ville inte veckla ut sig på rätt sätt i den byiga vinden. Med andra ord var det svårt att förstå om de handlade om något. Men när jag såg dem senare på dagen fick jag uppfattningen att det handlade om plankning i tunnelbanan. Och i bakgrunden sticker överbyggnaden på ett hemskt krigsfartyg upp. Men notera också bilden av Ché i vänstra kanten i bakgrunden - ingen riktig första maj utan bilder på Ché.



På tal om krig så känner jag mig ofta illa till mods när termen "krig" kommer fram i sammanhang där den ... känns obehaglig, eller hur man skall uttrycka det. I krig blir folk dödade eller skadade, man kan säga att det råder krig mellan klasserna, men man bör vara väldigt försiktigt med militanta paroller av den här sorten. Någon kan ta dem på allvar på fel ställe, och så kan saker bli väldigt mycket fel.



Schysst grej på skallen där!



Här är en flagga med symbol för den kända brasilianska bonderörelsen MST. Vi tar en närmare titt på bilden mitt i flaggfältet:



Om orken och inspirationen räcker kommer jag tillbaka med ytterligare bilder från några andra demonstrationer under denna Röda Dag!

Inga kommentarer: