måndag 10 maj 2010

Borgarrådet Madeleine Sjöstedt ...


... gör mig arg. Myrdal själv tror jag inte bryr sig så mycket om gläfsande smårackor. Jag tvivlar på att Sjöstedt skulle palla för tiondelen av det kulturella jobb som Myrdal gjort under årtionden. Det tar rätt mycket utrymme i bokhyllan. Och inte skulle hon orka ta sig till den indiska djungeln heller för att intervjua den viktigaste av maoisternas ledare, fastän hon inte ens fyllt åttio.

Men det är klart, tycker hon att konstnärslönen till Myrdal (utnyttjar han den i någon större utsträckning förresten?) är förfelad kanske den hellre borde tilldelas en mer världsfrånvänd och stillsam poet som den här? Han skulle väl kunna sätta sprätt på stålarna på något sätt.

(Arg förresten ... fnyser och rycker på axlarna åt ännu en borgerlig tokfia!)

3 kommentarer:

Jan Wiklund sa...

Men är inte Myrdal mot belöningar från staten?

Björn Nilsson sa...

Tror inte att "lön" och "belöning" är samma sak, även om de ligger nära varandra. Fast jag vet faktiskt inte hur den där konstnärslönen fungerar. Kanske den bör ses som någon sorts projektstöd?

Hederslegionen har Jan M. fått för sina insatser för fransk affisch- och annan konst, och det lär Sjöstedt aldrig kunna bräcka!

Björn Nilsson sa...

PS. Myrdal är inte strängt dogmatisk. Jag minns att han för länge sedan skåpade ut universiteten, men när sonen Janken senare blev professor var han stolt över det i alla fall. Så helt omöjlig är inte gubben! DS