lördag 1 maj 2010

Några bilder från la Mano

Här är några bilder från la Mano i Stockholm tidigare idag. Hoppas återkomma med mer bilder senare!



Vad är detta? En spansk regionalflagga?


Ett rimligt förslag tycker jag - vem kan väl säga emot?


"Vi minns de spanienfrivilliga". Nja, det är ni väl för unga för. Men era far- och morföräldrar kanske har dem i levande minne.



Anarkisterna hade matservering också. Det är kamp på alla fronter! "Köttbullens rätt" som Jan Myrdal skrev en gång. Nu måste jag själv ha lite i magen innan jag kutar vidare! På återseende, saludos!

3 kommentarer:

Ekonomikommentarer sa...

Gliringar om minnesluckor i all ära, men hur är det själv på den fronten ;) ?

Spansk regionalflagga? Nej, det är den Andra Spanska Republikens flagga, flaggan för den regim som störtades av Franco.

http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Flag_of_Spain_1931_1939.svg

Björn Nilsson sa...

Tack, då fick vi veta det också! (Bra att lägga in frågetecken då och då som aktiverar läsekretsen!) Jag får väl till mitt försvar säga att denna flagga var aktuell långt före min tid.

Ekonomikommentarer sa...

OK!

Här (El País) är förresten flaggan aktualiserad i en demonstration i Spanien för en vecka sedan.

Den världsberömde domaren Baltasar Garzón riskerar att straffas i domstol för att emot spansk lagstiftning ha försökt utreda Franco-regimens brott.

Storyn på engelska i Guardian här, svenska nyhetslänkar här.