lördag 1 maj 2010

Första maj - Hötorget

Jag tog mig en sväng förbi Hötorget för att beskåda vad Sveriges Kommunistiska Parti hade för sig denna första maj. För att säga som det är: SKP är så litet att det är inte långt ifrån obefintligt. Dock har man en blogg där Astrid Boman skriver ofta och engagerat. Man behöver ju inte vara ense om varje rad.

Tydligen finns ett visst internationellt kontaktnät kvar sedan gamla dagar, för med på partiets förstamaj-möte var greker, irakier (från ett parti som anklagats för att vara quislingar har jag för mig), iranier och latinamerikaner från Chile, Bolivia och Nicaragua.


Men det räckte ändå inte till för att fylla Hötorget, även om man hade sympatiska banderoller som prydde trappan till Konserthuset.



Undrar om det är partiledaren som talar här?



KKE, det grekiska partiet som just nu i hemlandet får kämpa mot den svåra ekonomiska krisen. Det är viktigt för oss alla att de är framgångsrika - folket skall inte betala kapitalets kris. I bakgrunden en iransk banderoll.



Som sagt, inget massmöte precis. Jag förstår inte varför man inte slår ihop SKP och KP. Är det synen på kärnkraft som är så svår att den sätter käppar i hjulen?



Det här är inte Hötorget och inte SKP, utan iranska och irakiska arbetarkommunister som tydligen höll sitt möte i hörnet av Klarabergsgatan och Sveavägen. Där passerade jag på väg mot nästa begivenhet. Eventuellt kommer fler bilder. Stay tune to this station!

1 kommentar:

Anonym sa...

svält med ReinFegt/
symboliserar svineriet/
ansiktet af Timbro-gänget/
bort med Masonry sekt!
¤

folk behöver ingen fascist regering/
men en klassorganisering/
mot sådan stat och patron/
aktiv motion, direkt aktion