måndag 31 maj 2010

Demonstration - Ship to Gaza - Sergels torg

Demonstrationen med anledning av den israeliska pirataktionen och åtföljande mord hölls idag med start klockan sex på Sergels torg. Det var en märklig upplevelse. Den var inte riktigt lika stor som demonstrationen mot Gazakriget 10 januari 2009, men då skall man tänka på två saker: den här demonstrationen sammankallades med bara några timmars varsel och den kan ändå inte ha varit så mycket mindre. Med andra ord en snabb och mycket stor markering av ursinnet mot vad israelerna håller på med. (Jämför med 28 december 2008, då hade rörelsen inte kommit igång ännu.)



Som synes var det rejält med folk på Sergels torg. Inte så tätt som i januari 2009 när man nästan fick kvävningskänslor i mängden, men i alla fall ...







Efter mötet på Sergels torg vällde demonstrationen iväg genom stan, längs Strandvägen och upp för Torstenssonsgatan. Förmodligen satt det någon från Israels ambassad där och håll koll på läget.

Det var en hel del talare på Sergels torg och utanför ambassaden, föredömligt korta och hållande sig till saken. Det kanske hade blivit ännu bättre om man hållit partitalarna utanför. Enda intermezzot som jag kunde notera var att centerpartiets utrikespolitiska taleskvinna sades något som orsakade en massa buanden och protester, jag uppfattade det inte riktigt men det verkar ha varit något om att även det israeliska folket var drabbat på något sätt.

Jag kanske återkommer med fler bilder, men här är en delrapport i alla fall. Du kan väl titta på bilderna och jämföra med de siffror på antalet deltagare som blaskor som DN kommer med i morgon!

9 kommentarer:

martin sa...

En mycket bra manifestation, det var värdigt och lugnt.

Var inte busvisslingarna och buandet emot en kvinna från centern? Vet inte för jag blev törstig och kom precis tillbaka från kiosken när buandet dog ut och såg en kvinna gå ifrån talarstolen och såg ut att ha haft ett klöver på ryggen.

Har själv inte kunnat jobba idag, mådde så dåligt av att läsa nyheterna. Så jag drog på mig svart slips, kavajen och for till Sergels torg som enda uppgift idag.

Förstår inte vad som hänt med mig när jag blivit äldre. Jag tar nyheterna så otroligt hårt numera. Tjejen grät och jag får medge att jag fick kämpa tillbaka tårarna.

Björn Nilsson sa...

Nej, jag tror inte några centerpartister var uppe och talade.

Om man inte kan gråta över maktens arrogans och våld har man väl svårt att gråta över huvud taget.

Kaj Raving sa...

Det var centerpartiets utrikespolitiske talesperson som försökte tala men blev utbuad. Jag stod så jag hörde allt som sas.

Möjligen modigt att gå upp, men jag förstår inte poängen...

Björn Nilsson sa...

Bra, tack för informationen, Jag hörde fel och ni andra hörde rätt.

C försökte väl det gamla knepet att sitta på flera stolar samtidigt, men det fungerar inte i alla lägen. Jag korrar mitt inlägg på den punkten, tack igen!

martin sa...

Har för mig att det har varit en Centerpartistisk talare vid andra Palestinademonstrationer. Så jag beundrar att de är ihärdiga, men de skall nog jobba lite i riksdagen om de skall ha någon trovärdighet på dessa demonstrationer.

När jag sist såg en centerpartist tala på en palestinademonstration, så följdes varje uttalande till stöd för palestinier av ett uttalande till stöd för israel. C politik i ett nötskal.

Jan Wiklund sa...

Israelerna är väl drabbade på samma sätt som USA-amerikanerna under Vietnamkriget. Det kan inte vara så kul att vara dränkta i en lögn heller. Palestinierna har ju i alla fall tillfredsställelsen av att veta exakt vad som drabbar dom.

Björn Nilsson sa...

Med ett israeliskt resonemang skulle jag kunna ta tåget till Oslo (om det går tåg dit fortfarande), slå ihjäl en fredlig flanör på Karl Johan - och sedan hävda att denne hotar mig om personen försöker försvara sig.

Tom sa...

Ja, den centerpartistiska kvinnan inledde inte riktigt med några slagord för gazabornas välbefinnande, utan sa typ att "vi inte håller med varandra om precis allt som sägs här ikväll men..." som första replik. Det var då bsuvisslingarna kom igång. Hon hade kanske kunnat fokusera på vad hon var överens med alla oss andra om istället.

Men i övrigt var det som sagt en bra manifestation. Bra tal överlag!

Björn Nilsson sa...

Ja, det gäller att välja sina ord ibland. Som jag skrev så kanske det vore bättre att hålla rena partitalare borta från den här sortens möten. Talaren från Amnesty kunde gott ha få hålla på en stund till, exempelvis.